Lige nu er mange unge mennesker pressede. Det er eksamenstid, og flere oplever decideret eksamensangst.

Mange er såmænd allerede pressede i den almindelige hverdag. Når der så i eksamenstiden kommer ekstra pres på præstations-nerven, kan det virkeligt blive modbydeligt at være i.

Er det frustrende at være vidne til for dig som mor/far?

Det er det helt sikkert.

Angst kan være meget svær at forstå, og det kan være yderst frustrerende ikke at kunne hjælpe den unge. Du ønsker jo kun det bedste – og forsøger dig måske med at give velmenende råd. 

 

Det nytter ikke at sige
  • Slap nu af, ikke tage det så tungt.
  • Du skal se, det går nok alt sammen.
  • Tænk på, hvor mange, der har klaret det før dig.

 

Det nytter slet ikke at sige
  • Hvis du har passet dine ting, er der jo ikke noget at være bange for, vel?

 

Selvregulering

Det handler om selvregulering. Det er helt fint at være spændt og nervøs. Det hjælper dit barn med at være oppe på dupperne. Men hvis tankerne har en tendens til at forsætte ud af den kurs – uden at noget stopper det, bliver nervøsitet til frygt og det, der er værre.

Eksamensangst eller præstationsangst er en individuel indre oplevelse. Det handler om angsten for nederlag, ikke at kunne bevare selvkontrollen – angsten for at falde igennem, at være fanget uden mulighed for at slippe fri.

 

Kan der gøres noget?

Ja, det kan der. Det bedste, du kan gøre …

  • Lad dit barn vide, at du tror på det – altså på barnet.
  • Udvis forståelse. “Ja, det er svært lige nu, men det er okay”.
  • Vær dig. Vær den, du plejer at være. Stå for det ”hverdagsagtige” og gør det, du plejer.

 

Dit barn er ved at lære noget om sig selv lige nu. En erfaring, det vil kunne bruge senere i livet, der handler om at tro på sig selv – også når det er svært.

Nogle forældre liner op til stor festivitas i uger og måneder før. Hva’ tror du, at det gør ved den unges oplevelse af det forestående pres?

“Du hverken kan eller skal redde dit barn. Det skal det selv”.

 

Brug for hjælp?

Det kan være nødvendigt med lidt hjælp til at forstå, hvad der sker – og det vil kunne give den unge nogle helt enkle værktøjer til at styre og justere sine tanker og følelser.

1-3 sessioner er nok.

Du er velkommen til at ringe og høre nærmere på tlf. 40 23 83 89.

 

Kærligst
Ella

 

Relaterede indlæg

Vil dit børn ikke høre?

 

 

 

 

 

 

Syg af bekymring

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *